
Ο άνθρωπος που ζει μέσα στον περισπασμό, μοιάζει με σπίτι δίχως πόρτα και κλειδαριές. Κανένας θησαυρός δεν μπορεί να φυλαχτεί σε τέτοιο σπίτι, που είναι ανοιχτό, για τους κλέφτες και τους ληστές. Τι είναι η νήψη;
Τι είναι η νήψη;
Χωρίς νήψη, οι προσβολές των λογισμών εξελίσσονται σε πάθη και καταντά ο άνθρωπος «παντοπωλείο» των παθών. (Άγιος Παΐσιος ο Αγιορείτης)
Κανείς δεν μπόρεσε, αν δε φύλαξε το νου του, να φτάσει στην καθαρότητα της καρδιάς, για να γίνει άξιος να δει το Θεό. Γιατί χωρίς την προσοχή, κανείς δεν μπορεί να γίνει «πτωχός τω πνεύματι», μήτε μπορεί να πενθήσει ή να πεινάσει και να διψάσει τη δικαιοσύνη, και χωρίς νήψη κανείς δεν μπορεί να είναι αληθινά ελεήμων ή καθαρός στην καρδιά ή ειρηνοποιός ή διωγμένος για χάρη της δικαιοσύνης· και για να πω γενικά, με κανένα τρόπο δεν μπορεί κανείς ν’ αποκτήσει όλες τις θεόπνευστες αρετές, παρά με τη νήψη. (Άγιος Συμεών ο Νέος Θεολόγος)
Πρέπει να οπλιζόμαστε με όλα τα μέσα εναντίον των εχθρών, γιατί και από έξω μας χτυπούν και από μέσα μας πολεμούν. Και όπως ακριβώς το πλοίο άλλοτε καταποντίζεται από την εξωτερική τρικυμία και άλλοτε βουλιάζει, επειδή κάνει νερά στο εσωτερικό του, έτσι και η ψυχή, άλλοτε κινδυνεύει από τις εξωτερικές επιθέσεις των πονηρών πνευμάτων και άλλοτε παραδίνεται στον εχθρό με τους εσωτερικούς λογισμούς. Πρέπει λοιπόν και τις εξωτερικές επιθέσεις των πνευμάτων να παρακολουθούμε και τις εσωτερικές κακίες, που εκδηλώνονται με τους λογισμούς, ν’ ανιχνεύουμε. Πολύ περισσότερο μάλιστα να επαγρυπνούμε για τους λογισμούς, γιατί και ακατάπαυστα μας τριβελίζουν και ασυναίσθητα μας οδηγούν στην απώλεια. Γιατί όταν είναι εξωτερικές τρικυμίες και κραυγάζουν οι ναύτες, πολλές φορές σώζονται από τα κοντινά πλοία. Αν όμως το σκάφος πάθει εσωτερικό ρήγμα και οι ναύτες κοιμούνται, τότε και χωρίς θαλασσοταραχή θα εισορμήσουν μέσα του τα νερά και θα το βυθίσουν. Πρέπει λοιπόν να δείχνουμε πιο έντονη προσοχή στους λογισμούς. Γιατί ο εχθρός, που θέλει να γκρεμίσει την ψυχή όπως (θα γκρέμιζε) ένα σπίτι, ή αρχίζει από τα θεμέλια το καταστροφικό του έργο, ή ξεκινάει από την οροφή και τη ρίχνει κάτω, ή ακόμα μπαίνει από τα παράθυρα και αφού δέσει τον οικοδεσπότη, γίνεται κύριος όλων. Θεμέλια είναι τα καλά έργα, οροφή είναι ή πίστη και παράθυρα οι αισθήσεις. Με όλα αυτά μας πολεμάει ο εχθρός. Εκείνος λοιπόν που θέλει να σωθεί, πρέπει να έχει τα μάτια του δεκατέσσερα. Στην παρούσα ζωή δεν μπορούμε να είμαστε ξέγνοιαστοι, γιατί λέει η Γραφή: «Ο δοκών έστάναι βλεπέτω μη πέση». (Α’ Κορ. 10,12) (Αγία Συγκλητική)
Νήψη είναι η τήρηση της καθαρότητας του νου. (Όσιος Παΐσιος Βελιτσκόφσκυ)
Οι σωματικοί αγώνες χωρίς την εσωτερική νήψη της καρδιάς, την προσοχή και την νοερά εργασία, ομοιάζουν σαν ένα ξερό φύλλο… (Όσιος Παΐσιος Βελιτσκόφσκυ)
Τον περισπασμό τον νου δεν θα τον αποφύγεις αν: α) δεν προσεύχεσαι αδιάλειπτα β) δεν στερείς το στομάχι σου από πολλή τροφή και γ) δεν συγκρατείς την γλώσσα σου. (Όσιος Παϊσιος Βελιτσκόφσκυ)
«Μείνετε άγρυπνοι και προσεύχεστε, για να μην σας νικήσει ο πειρασμός» έλεγε ο Κύριος στους μαθητές Του (Μαρκ. 14,38). Και σε όλη την Χριστιανοσύνη, επομένως και σε εμάς έδωσε εντολή: «Σε όλους το λέω: Αγρυπνείτε!» (Μαρκ. 13,37). Όποιος έχει παραδοθεί στον περισπασμό (περιπλάνηση του νου), εναντιώνεται με την ζωή του, στην εντολή αυτή του Κυρίου μας Ιησού Χριστού. (Άγιος Ιγνάτιος Μπριαντσιανίνωφ)
Ο διασκορπισμός του νου από τις πολλές μέριμνες, δεν μας επιτρέπει να γνωρίσουμε σε βάθος τον εαυτόν μας. Και έχοντσς άγνοια του εαυτού μας, είμαστε κενόδοξα ικανοποιημένοι μ’ αυτόν… (Άγιος Ιγνάτιος Μπριαντσιανίνωφ)
Ο άνθρωπος που ζει μέσα στον περισπασμό, μοιάζει με σπίτι δίχως πόρτα και κλειδαριές. Κανένας θησαυρός δεν μπορεί να φυλαχτεί σε τέτοιο σπίτι, που είναι ανοιχτό, για τους κλέφτες και τους ληστές. (Άγιος Ιγνάτιος Μπριαντσιανίνωφ)
Οι αληθινοί δούλοι του Θεού, επιτηρούν τον νου και την καρδιά τους, με συνεχή εγρήγορση και νήψη. Φωτισμένοι από την Θεία Χάρη, αντιλαμβάνονται ήδη από μακριά, τους νοητούς κλέφτες και φονιάδες, όταν αυτοί τους πλησιάζουν και βλέπουν μέσα τους σαν σε καθρέφτη, τα μαύρα πρόσωπα των νοητών αιθιόπων. Διακόπτοντας από τούτη τη ζωή κάθε κοινωνία με τους δαίμονες, στερούν από αυτούς κάθε δικαίωμα ή εξουσία πάνω στις ψυχές τους. Έτσι, όταν χωρίζονται από τα σώματά τους, περνούν ανεμπόδιστα τις εξουσίες του αέρα, τις νικημένες ήδη από την αρετή τους… (Άγιος Ιγνάτιος Μπριαντσιανίνωφ)
Από την προσοχή γεννιέται η κατάνυξη και από την κατάνυξη αυξάνεται η προσοχή. Η μία γεννά, αλλά και ενισχύει την άλλη. Και οι δύο μαζί δίνουν βάθος στην προσευχή, και βαθμιαία, ζωή στην καρδιά, την οποία καθαρίζουν. (Άγιος Ιγνάτιος Μπριαντσιανίνωφ)
Η πνευματική επαγρύπνηση και ο αγώνας σου κατά του δαιμονικού κακού, θα διαρκέσει μέχρι το τέλος της ζωής σου και αυτό γιατί ο σατανάς συνεχώς επαγρυπνεί και ποτέ δεν ησυχάζει, αλλά σαν άγριο λιοντάρι περιφέρεται παντού ζητώντας να καταπιεί όποιον του έχει ξεφύγει. Αλλοίμονο σ’ εκείνον που θα τον βρει κοιμισμένο! (Άγιος Δημήτριος του Ροστώφ)
Συχνά ο Θεός, λόγω της αδυναμίας μας, συγκαταβαίνει σπλαχνικά και διώχνει μακριά μας τον σατανά. Αν όμως εμείς, από αμέλεια, πάψουμε να Τον φοβόμαστε και να προσέχουμε, αμέσως παραδινόμαστε πάλι σε πειρασμούς. (Αββάς Βησσαρίων)