
Πες μου ποια ηδονή εννοείς; Μήπως εκείνη της σαρκικής μίξεως, που είναι πρόσκαιρη και σύντομη; Αλλά αμέσως αυτήν, την διαδέχεται πόλεμος και κύματα και λύσσα και η ίδια πάλι μανία… Θέλεις να απολαύσεις ηδονή;
Θέλεις να απολαύσεις ηδονή;
Ας μην ζητούμε την άνεση σε τούτη τη ζωή, για να την βρούμε στην άλλη. Ας μην παραδινόμαστε στις ηδονές εδώ, για να απολαύσουμε την εκεί ηδονή, την πραγματική ηδονή, που δεν γεννά κανένα κακό, εκείνη που έχει μύρια αγαθά.
Τίποτε δεν παραλύει τόσο την δύναμη της ψυχής, τίποτε δεν την χαλαρώνει τόσο, όσο το να ηδονίζεται από τις ευωδίες των αρωμάτων. Κανένας ας μη μεταχειρίζεται μύρο για το σώμα του. Η ευωδία του σώματος και των ενδυμάτων θα μπορούσε να θεωρηθεί δείγμα της εσωτερικής δυσωδίας και ακαθαρσίας. Εσύ πρέπει να αποπνέεις αρετή και όχι αρώματα.
Η ηδονή βρίσκεται στο μέτρο, ενώ στην υπερβολή βρίσκεται η αναισθησία. Απόλαυσε τα πάντα, αλλά μόνο από την αμαρτία ν’ απομακρύνεσαι.
Να μην επιδιώκεις την πρόσκαιρη ηδονή, που την γεννάει το αισχρό θέαμα, αλλά τη συνεχή ευχαρίστηση, που γεννιέται από την καλή επιθυμία.
Δείξτε μου την ηδονή, που χαρίζει η σαρκική επιθυμία στον φιλήδονο· γιατί ο μεν εγκρατής έχει την ηδονή, που του χαρίζει η νίκη, εσύ όμως δεν έχεις από πουθενά… Εσύ από την σαρκική απόλαυση έχεις ηδονή σύντομη που δεν φαίνεται, ενώ ο εγκρατής έχει από την αγαθή μαρτυρία της συνειδήσεώς του και μεγαλύτερη και διαρκή και γλυκύτερη ευφροσύνη…
Θέλεις να απολαύσεις ηδονή; Θρέψε την ψυχή σου, δώσε σ’ αυτήν την τροφή που της αρέσει και ταιριάζει. Μην την αφήσεις να πεθάνει από πνευματική πείνα. Πραγματική ηδονή θα γευτούμε, αν πετύχουμε την αρετή.
Η διάρκεια της πνευματικής ηδονής του σώφρονος, είναι μεγάλη και σε όλους καταφανής. Ή καλύτερα, όλη η ζωή του είναι μέσα στην ηδονή, αφού στεφανώνεται από την συνείδησή του και δεν έχει τρικυμίες και σύγχυση και ταραχή. Επειδή λοιπόν, όποιος ζει αυτήν την Θεία ηδονή, είναι χαρούμενος, ενώ ο άλλος ο φιλήδονος, εκείνος δηλαδή που επιδιώκει την σωματική ηδονή, βρίσκεται σε (διαρκή) θλίψη και ταραχή, ας αποφεύγουμε την ακολασία. Ας αγωνιζόμαστε για την σωφροσύνη, ώστε να αποκτήσουμε τα ουράνια αγαθά.
Πες μου ποια ηδονή εννοείς; Μήπως εκείνη της σαρκικής μίξεως, που είναι πρόσκαιρη και σύντομη; Αλλά αμέσως αυτήν, την διαδέχεται πόλεμος και κύματα και λύσσα και η ίδια πάλι μανία… Διότι πολλή σύγχυση και ταραχή προκαλείται από την ορμή της αμαρτίας στο σώμα που αμαρτάνει. Βρίσκεται σε χειρότερη από την τρικυμισμένη θάλασσα κατάσταση, αφού ποτέ δεν ησυχάζει, από την φαύλη επιθυμία. Βάλλεται συνεχώς απ’ αυτήν, όπως οι δαιμονισμένοι, που συνεχώς κατασπαράσσονται από τα πονηρά πνεύματα.
Ενώ η ηδονή από την αμαρτία είναι ολιγόλεπτη, η οδύνη που προκαλείται απ’ αυτήν είναι συνεχής. Δεν υπάρχει πραγματική ηδονή στην αμαρτία. Έχουμε πικρία, απάτη, προσποίηση και θέατρο.
Η τρυφή βλάπτει περισσότερο την ψυχή παρά η μέριμνα. Προξενεί πρόωρο γήρας, εξασθενεί τις αισθήσεις, σκοτίζει τον λογισμό και καταστρέφει τον οξύ νου, ατονίζει το σώμα και προκαλεί πολλές πτώσεις.
Τι να πούμε για εκείνους, που σάπισαν μέσα στις απολαύσεις και γέμισαν το σώμα τους με αμέτρητες αρρώστιες; Πάσχουν από βαρειές και αγιάτρευτες αρρώστιες, όσοι διαρκώς ζουν μέσα στις απολαύσεις.
Δεν μπορούν να αρέσουν στον Θεό, αυτοί που έχουν σαρκικά φρονήματα και παρασύρονται από τις σαρκικές ηδονές.
Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος
Ο Αόρατος Πόλεμος
«Ο Αόρατος Πόλεμος» του Αγίου Νικοδήμου του Αγιορείτου σε νεοελληνική απόδοση. Ένα από τα πλέον γνωστά έργα του αγίου, το οποίο έχει βοηθήσει αμέτρητες ψυχές στον Αόρατο Πόλεμο, το οποίο διεξάγουν κατά του αοράτου εχθρού.
ΒΡΕΙΤΕ ΤΟ ΕΔΩ