Μην κακολογείς… ούτε να βγάζεις κοπριά από το στόμα σου όπως τα σκαθάρια. Διότι αυτοί που κακολογούν, πρώτοι αυτοί δοκιμάζουν την δυσοσμία της κακολογίας τους.
Μην κακολογείς…
Αυτός που κακολογεί τους άλλους, εξοργίζει τον Κύριο.
Ο Θεός δεν μας έδωσε την γλώσσα για να κατηγορούμε, να βρίζουμε και να διαβάλλουμε ο ένας τον άλλον, αλλά για να υμνούμε τον Θεό, για να λέμε εκείνα που δίνουν Χάρη στους ακροατές, εκείνα που οικοδομούν, παρηγορούν και ωφελούν. Κακολόγησες τον τάδε; Τί κερδίζεις βλάπτοντας μαζί με εκείνον και τον εαυτόν σου; Γιατί απέκτησες φήμη κακολόγου…
Ακόμη και αν τρώμε στάχτη, καμμία ωφέλεια δεν θα έχουμε απ’ αυτήν την σκληραγωγία, εάν δεν απομακρυνθούμε από την κακολογία. Γιατί δεν κάνουν ακάθαρτο τον άνθρωπο όσα εισέρχονται από το στόμα, αλλά όσα εξέρχονται απ’ αυτό.
Σε κακολόγησε κάποιος; Εσύ να τον αγαπήσεις. Και πώς είναι αυτό δυνατόν; Είναι και παρά είναι, αν θέλεις. Αν τον αγαπήσεις, γιατί σε επαινεί, δεν έχεις Χάρη. Γιατί αυτό το έκανες όχι για τον Κύριο, αλλά για την καλή σου φήμη.
Είπε κάποιος κάτι κακό εναντίον σου και σε κατηγόρησε; Είτε όσα είπε είναι αληθινά, είτε είναι ψεύτικα, σου έπλεξε το μεγαλύτερο στεφάνι, αν φυσικά αντέξεις την κατηγορία με πραότητα. Και ο συκοφάντης μας ετοιμάζει μισθό. Λέει ο Κύριος: «Να χαίρεστε και να αγαλλιάστε, όταν άνθρωποι λένε ψέματα και σας κακολογούν, διότι ο μισθός σας, θα είναι μεγάλος στους Ουρανούς» (Ματθ. 5,11-12). Αλλά και αν κάποιος μας κατηγορεί αληθινά και πάλι ωφελούμαστε, εφόσον υπομένουμε με πραότητα τα λεγόμενα. Διότι και ο Φαρισαίος της παραβολής κατηγορώντας τον τελώνη, αλήθεια έλεγε, αλλά όμως αντί για τελώνη, τον έκανε δίκαιο.
Μην κακολογείς… ούτε να βγάζεις κοπριά από το στόμα σου όπως τα σκαθάρια. Διότι αυτοί που κακολογούν, πρώτοι αυτοί δοκιμάζουν την δυσοσμία της κακολογίας τους.
Όταν έρθει κάποιος και σου πει, ότι ο τάδε σε έβρισε και διαρκώς σε κακολογεί σε όλους, εσύ αυτόν που σε βρίζει και σε κακολογεί, να τον επαινέσεις μπροστά σε όσους σε ακούνε. Τότε εσένα, γι’ αυτήν σου την στάση, θα σε επαινέσουν και θα σε θαυμάσουν, εκείνον όμως θα τον μισήσουν, σαν να επρόκειτο για κάποιο θηρίο, διότι εκείνος χωρίς να τον αδικήσεις, σε λύπησε και παρόλο αυτό, εσύ τον αντάμειψες με τον καλό σου λόγο. Αλλά εκτός αυτού, θα μπορέσεις να αποδείξεις, ότι όλα όσα λέχτηκαν εις βάρος σου, ήταν συκοφαντικά.
Όχι μόνο να μην κατηγορούμε τους άλλους, αλλά και να μην ακούμε άλλους που λένε κακά για άλλους.
Όταν ακούς κάποιον να κατηγορεί και δεν του κλείνεις το στόμα και πιστέψεις σε όσα λέει και δεν τον σταματάς, πες μου ποιας αγάπης απόδειξη είναι αυτά;
Αναφέρει ο Ευαγγελιστής: «Τότε πήγε ένας από τους 12, Ιούδας ο Ισκαριώτης». Τον αναφέρει «Ιούδα Ισκαριώτη», επειδή υπήρχε και άλλο μαθητής συνώνυμος, ο Ιούδας που ήταν υιός του Ιακώβου. Βλέπεις την σοφία του Ευαγγελιστή, που παρουσιάζει τον μαθητή, όχι από την πράξη της προδοσίας του, αλλά από τον τόπο της καταγωγής του, για να μας διδάξει, να έχουμε καθαρή γλώσσα από κατηγορίες.
Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος