Πριν Κοινωνήσεις, νηστεύεις για να Κοινωνήσεις άξια. Αφότου όμως Μεταλάβεις, θα πρέπει να αυξήσεις την εγκράτεια, για να μην φανείς ανάξιος γι’ αυτό που έλαβες. Η Θεία Κοινωνία για τον Χριστιανό. Η Θεία Κοινωνία είναι δωρεά, δεν είναι αμοιβή. Είναι χάρισμα, δεν είναι ανταπόδοση.
Η Θεία Κοινωνία για τον Χριστιανό
Όχι μόνο μας εξόπλισε ο Θεός, αλλά και μας ετοίμασε Τραπέζι, πολύ δυνατότερο από κάθε όπλο, την Θεία Κοινωνία. Για να μην αποκάμνεις πολεμώντας, αλλά και για να νικάς τον πονηρό διάβολο. Διότι, όταν σε δει ο διάβολος να επιστρέφεις Κοινωνημένος, είναι σαν να συναντά λιοντάρι, που βγάζει φωτιά από το στόμα του και φεύγει πιο γρήγορα από τον άνεμο. Και αν του δείξεις τη γλώσσα σου ματωμένη από το Τίμιο Αίμα του Χριστού, δεν μπορεί να σταθεί…
Όταν έρθει η στιγμή της Θείας Κοινωνίας και πρόκειται να πλησιάσεις την Αγία Τράπεζα, πίστευε ακλόνητα, πως εκεί είναι παρών ο Χριστός, ο Βασιλιάς των όλων. Όταν δεις τον ιερέα, να σου προσφέρει το σώμα και το αίμα του Κυρίου, μην νομίσεις, ότι ο ιερέας το κάνει αυτό, αλλά πίστευε, ότι το χέρι που απλώνεται είναι του Χριστού. Αυτός που λάμπρυνε με την παρουσία Του την τράπεζα του Μυστικού Δείπνου, Αυτός και τώρα διακοσμεί την Τράπεζα της Θείας Λειτουργίας. Παραβρίσκεται πραγματικά και εξετάζει του καθενός την προαίρεση και παρατηρεί, ποιός πλησιάζει με ευλάβεια ταιριαστή στο Άγιο Μυστήριο, ποιός με πονηρή συνείδηση, με σκέψεις βρωμερές και ακάθαρτες, με πράξεις μολυσμένες. Αναλογίσου λοιπόν και εσύ, ποιό ελάττωμά σου διόρθωσες, ποιά αρετή κατόρθωσες, ποιά αμαρτία έσβησες με την εξομολόγηση, σε τι έγινες καλύτερος. Αν η συνείδησή σου σε πληροφορεί, ότι φρόντισες αρκετά για την επούλωση των ψυχικών σου τραυμάτων, αν έκανες κάτι περισσότερο από τη νηστεία, Κοινώνησε με φόβο Θεού. Αλλιώς, μείνε μακριά από τα άχραντα Μυστήρια. Και όταν καθαριστείς από όλες τις αμαρτίες σου, τότε να πλησιάσεις. Να προσέρχεστε, λοιπόν, στη Θεία Κοινωνία με φόβο και τρόμο, με συνείδηση καθαρή, με νηστεία και προσευχή. Χωρίς να θορυβείτε, χωρίς να ποδοπατάτε και να σπρώχνετε τους διπλανούς σας. Γιατί αυτό αποτελεί, όχι μόνο τη μεγαλύτερη τρέλα και τη χειρότερη περιφρόνηση των Θείων Μυστηρίων, αλλά και είναι δείγμα πέτρινης καρδιάς…
Κάθε φορά που προσέρχεσαι με καθαρή συνείδηση στη Θεία Κοινωνία, επιτελείς το Πάσχα, όχι όταν νηστεύεις, αλλά όταν μετέχεις στη θυσία εκείνη. Γιατί κάθε φορά που τρώγετε τον Άρτο αυτόν και πίνετε το ποτήρι αυτό, διακηρύσσετε το θάνατο του Kυρίου. Πάσχα συνεπώς είναι η διακήρυξη του θανάτου του Xριστού.
Πριν Κοινωνήσεις, νηστεύεις για να Κοινωνήσεις άξια. Αφότου όμως Μεταλάβεις, θα πρέπει να αυξήσεις την εγκράτεια, για να μην φανείς ανάξιος γι’ αυτό που έλαβες. Πήρες το Σώμα και το Αίμα του Χριστού και δεν φρίττεις κάνοντας έργα σκοτεινά; Τί λοιπόν; Πρέπει να νηστεύουμε και μετά την Θεία Κοινωνία; Καλό είναι αυτό, αλλά δεν θα σας υποχρεώνω να το κάνετε. Απλά σας συμβουλεύω, να μην το ρίχνετε στο φαγοπότι και στην απληστία.
Με το Αίμα του Χριστού επιτυγχάνεται η σωτηρία των ψυχών μας, μ’ αυτό λούζεται, στολίζεται και φλέγεται η ψυχή μας, αυτό κάνει το νου μας να λάμπει περισσότερο από τη φωτιά, αυτό καθιστά την ψυχή μας περισσότερη φαιδρή από το χρυσό, αυτό το Αίμα χύθηκε και μας άνοιξε τον ουρανό… Όσοι είναι μέτοχοι αυτού του Αίματος φορούν τη βασιλική στολή του Χριστού και έχουν ντυθεί όπως ο Βασιλιάς! Φτάνοντας έτσι στην εκεί ζωή, θα παρουσιαστούμε ασφαλισμένοι από παντού, σαν να φοράμε χρυσή πανοπλία!
Η Θεία Κοινωνία για τον Χριστιανό είναι δωρεά, δεν είναι αμοιβή. Είναι χάρισμα, δεν είναι ανταπόδοση.
Πες μου σε παρακαλώ, αν κληθείς σε κάποιο γεύμα και καθίσεις στο τραπέζι και δεν φας, δεν προσβάλλεις έτσι, αυτόν που σε κάλεσε; Πώς λοιπόν εσύ παραβρίσκεσαι στην Θεία Λειτουργία και δεν Κοινωνάς;
Ο άνθρωπος που δεν είναι έτοιμος να Κοινωνήσει, ούτε να προσευχηθεί είναι έτοιμος.
Στο κοπάδι υπάρχουν πολλά πρόβατα υγιή, αλλά και πολλά ψωριασμένα. Τα τελευταία πρέπει να διαχωριστούν από τα υγιή. Το ίδιο και στην Εκκλησία. Άλλα πρόβατα είναι υγιή, άλλα υποφέρουν από κάποια αρρώστια. Λέγοντας ο ιερέας: «Τα άγια τοις αγίοις», διαχωρίζει αυτά από εκείνα. Με την φοβερή του κραυγή καλεί και προσελκύει τους αγίους, όσους έχουν φόβο Θεού και είναι προετοιμασμένοι να Κοινωνήσουν.
Ας ελέγξει ο καθένας τον εαυτόν του και αν τον βρει, ότι πέρα από την νηστεία, καθάρισε τον εαυτόν του από την αμαρτία και έγινε καλύτερος και διόρθωσε τον εαυτόν του, να Κοινωνήσει. Εάν όμως παραμένει αδιάφορος και αμελής, έχοντας να παρουσιάσει μόνο την νηστεία, να μην προσέλθει να Κοινωνήσει. Διότι εκείνος που δεν νηστεύει, έχει να προβάλλει ως δικαιολογία την σωματική του αδυναμία. Εκείνος όμως, που δεν διόρθωσε τα αμαρτήματά του, δεν είναι δυνατόν να βρει δικαιολογία.
Όταν μυρίζει άσχημα το στόμα σου, αποφεύγεις να συμφάγεις με άλλους. Και τολμάς και Μεταλαμβάνεις των Αχράντων Μυστηρίων, όταν στην ψυχή σου υπάρχει δυσωδία;
Μάλωσες με κάποιον και κρατάς μέσα σου κακία; Μην προσέλθεις στην Θεία Κοινωνία! Θέλεις να προσέλθεις; Συμφιλιώσου πρώτα και τότε να έρθεις να αγγίσεις τα Άχραντα Μυστήρια! Άλλωστε γι’ αυτό ήρθε στον κόσμο ο Υιός, για να συμφιλιώσει τον άνθρωπο με τον Θεό.
Μη θαρρείς πως είναι ψωμί και κρασί η Θεία Κοινωνία. Δεν αποβάλλονται, όπως οι άλλες τροφές. Μακριά από σένα τέτοιος λόγος, μακριά από σένα τέτοια σκέψη! Όπως ένα κερί, όταν καίγεται στο τέλος δεν αφήνει τίποτα υπόλοιπο, έτσι ακριβώς αφομοιώνεται και η Θεία Κοινωνία στην ψυχή του ανθρώπου, χωρίς να αποβάλλεται τίποτα από το σώμα του.
Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος
Εμπειρίες κατά την Θεία Λειτουργία
Ερμηνεία της Θείας Λειτουργίας μέσα από πραγματικά γεγονότα και εμπειρίες αγίων ιερέων, μοναχών και πιστών.
ΒΡΕΙΤΕ ΤΟ ΕΔΩ