
Στις γιορτές ο Χριστός, η Παναγία, οι Άγιοι έχουν χαρά και κερνούν, δίνουν ευλογίες, δώρα πνευματικά στους ανθρώπους. Πως πρέπει να γιορτάζουμε την ονομαστική μας εορτή; Τιμή Αγίου, μίμηση Αγίου.
Πως πρέπει να γιορτάζουμε την ονομαστική μας εορτή;
Να μην γίνονται χοροί και παιχνίδια κατά τις εορτές των Αγίων, ούτε μέσα στις πόλεις, ούτε έξω από τις Εκκλησίες, διότι αυτά είναι ειδωλολατρικά έθιμα. (Κανόνας 59ος της Τοπικής Συνόδου εν Καρθαγένη)
Όταν ακούμε το Συναξάρι των Αγίων «Τη αύτη ημέρα μνήμη του Αγίου…», να στεκόμαστε όρθιοι με ευλάβεια, όπως οι στρατιώτες στέκονται προσοχή, όταν διαβάζονται τα ονόματα των ηρωικώς πεσόντων συναδέλφων τους… (Άγιος Παΐσιος ο Αγιορείτης)
Στις γιορτές ο Χριστός, η Παναγία, οι Άγιοι έχουν χαρά και κερνούν, δίνουν ευλογίες, δώρα πνευματικά στους ανθρώπους. Εδώ οι γονείς κερνούν, όταν γιορτάζουν τα παιδιά, ή οι βασιλείς χαρίζουν ποινές, όταν γεννιέται κανένα βασιλόπουλο, οι Άγιοι γιατί να μην κεράσουν; Μάλιστα η χαρά που δίνουν κρατάει πολύ και βοηθιούνται πολύ οι ψυχές. Γι’ αυτό ο διάβολος, επειδή το ξέρει αυτό, δημιουργεί πειρασμούς εκείνη την ημέρα, ή μάλλον από την παραμονή, για να στερηθούν οι άνθρωποι τα Θεία δώρα και να μην χαρούν, ούτε να ωφεληθούν από την γιορτή. Και βλέπεις, μερικές φορές στην οικογένεια, όταν σε μια γιορτή ετοιμάζονται όλοι να Κοινωνήσουν, τους βάζει ο πειρασμός να μαλώσουν και όχι μόνο δεν Κοινωνούν, αλλά ούτε στην Εκκλησία πηγαίνουν. Τα φέρνει έτσι τα πράγματα το ταγκαλάκι, ώστε να στερηθούν όλη την Θεία βοήθεια. (Άγιος Παΐσιος ο Αγιορείτης)
Η μελέτη του βίου του Αγίου της ημέρας και γενικά των Συναξαρίων, πολύ βοηθάει, γιατί θερμαίνεται η ψυχή και παρακινείται να μιμηθεί τους Αγίους. Αφήνει τότε ο άνθρωπος στην άκρη κάθε είδους κακομοιριάς και προχωρεί με λεβεντιά. Τα Συναξάρια βοηθούν στην ανδρεία την ψυχική, ακόμη και στο μαρτύριο. (Άγιος Παΐσιος ο Αγιορείτης)
Οι κοσμικοί ζητούν να καταλάβουν τα Χριστούγεννα με το χοιρινό, το Πάσχα με το αρνί και τις αποκριές με το κομφετί. (Άγιος Παΐσιος ο Αγιορείτης)
Πως πρέπει να γιορτάζουμε την ονομαστική μας εορτή;
Όταν γιορτάζεις την ονομαστική σου γιορτή, γιόρταζε με σκοπό να πετύχεις έλεος από το Θεό με την πρεσβεία του Αγίου σου. (Άγιος Συμεών ο Νέος Θεολόγος)
Η τιμή που αποδίδουμε στους Αγίους, αντανακλάται στο Θεό. (Ιερός Αυγουστίνος)
Τις γιορτές του Κυρίου και τις μνήμες των Αγίων να τις τιμάται, όχι όμως ειδωλολατρικά με χορούς, στολισμούς, φαγητά και πανηγύρια, αλλά Χριστιανικά με μετάνοια που συνοδεύεται από δάκρυα. (Άγιος Εφραίμ ο Σύρος)
Τιμή Αγίου, μίμηση Αγίου. (Μέγας Βασίλειος)
Την ημέρα, που γιορτάζει ο Άγιος του παιδιού σου, αν θέλεις να κάνεις γλέντι, να γιορτάσεις τον Άγιο, πώς πρέπει να κάνεις; Εγώ σου λέω: Γίνεται γλέντι Θεϊκό, μα γίνεται και διαβολικό. Θεϊκό γλέντι είναι: Δώσε ένα γρόσι του παπά σου να σε μνημονεύσει στην Λειτουργία. Με άλλο γρόσι πάρε κερί, λιβάνι και λάδι και σύρτα στην Εκκλησία να τα κάψουν εμπρός στον Άγιο. Και άλλο ένα γρόσι μοίρασέ το κρυφά ελεημοσύνη. Αυτό είναι το Θεϊκό γλέντι. Και να διαβάσεις το Συναξάρι του Αγίου, να ακούει το παιδί σου και να του πείς: «Ακούς, παιδί μου, τί έκανε ο Άγιός σου; Έτσι να κάνεις και εσύ». Ακούγοντας το παιδί σου τέτοια θαύματα, ζηλεύει και λέει: «Αχ, πότε θα γίνω και εγώ σαν τον Άγιό μου!». Διαβολικό γλέντι είναι: Να πάρεις ένα πρόβατο, να το μαγειρέψεις και να φωνάξεις τους φίλους σου και τους συγγενείς σου. Και να τρώτε, να πίνετε, να μεθάτε. Εμείς ελπίζουμε να σωθούμε στο όνομα του Χριστού. Η ευγένειά σας, ποιό θέλετε καλύτερα; Το Θεϊκό ή το διαβολικό γλέντι; Το θεϊκό. Λοιπόν, αν θέλετε, έτσι να κάνετε. (Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός)
Όποιος διατηρεί τη ζωή του καθαρή από βρωμιά και κηλίδα, γιορτάζει καθημερινά, πανηγυρίζει πάντοτε, ακόμα και όταν δεν είναι μέρα γιορτής και όταν ακόμη δεν βρίσκεται σε Ναούς Μαρτύρων, ακόμα και όταν κάθεται στο σπίτι του. Είναι δηλ. δυνατόν, να γιορτάζει κάποιος και μόνος του τη γιορτή των μαρτύρων, γιατί η γιορτή εξαρτάται από την καθαρή συνείδηση. Αν έχεις καθαρή συνείδηση, τότε πάντοτε έχεις γιορτή. (Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος)
Λένε μερικοί: πώς θα δείξουμε τη χαρά μας σε μια μεγάλη εορτή π.χ. Πάσχα, Χριστούγεννα, εορτή ενός Αγίου, από το να την εορτάζουμε, στήνοντας πανηγύρια χορεύοντας και τραγουδώντας; Αυτές είναι ανόητες προφάσεις… Οι εορτές και τα πανηγύρια των Αγίων γίνονται παρά μόνο, να ακουστούν τα κατορθώματα των Αγίων και κατά το δυνατόν για τον καθένα, να τους μιμηθούμε και να διορθώσουμε τη ζωή μας. Γνώριζε λοιπόν Χριστιανέ, ότι όταν διοργανώνεις χορούς και τραγούδια, δεν τιμάς και δοξάζεις τον Άγιο, αλλά τον ατιμάζεις, διότι όλα αυτά είναι πομπές του διαβόλου και γίνεσαι έτσι μιμητής του διαβόλου και όχι των Αγίων… (Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης)