Θεολογικός Λόγος

Να βοηθάμε με αγάπη

Βλέπεις τον αδερφό σου ότι οδηγείται στον γκρεμό και δεν απλώνεις το χέρι σου να τον βοηθήσεις;

Όταν προσεγγίζουμε έναν άνθρωπο, για να του υποδείξουμε κάποια λάθη του, είναι απαραίτητες τέσσερις προϋποθέσεις: α) Να τον βοηθάμε με αγάπη β) Να ομολογούμε και τη δική μας αμαρτωλότητα με τον σωστό τρόπο…

Να βοηθάμε με αγάπη

Αδελφοί, αν από αδυναμία παρασυρθεί κανείς σε κάποιο αμάρτημα»…, «εσείς που είστε πνευματικά προοδευμένοι να τον διορθώνετε». Δεν είπε, να τον τιμωρείτε, ούτε να τον καταδικάζετε, αλλά να τον διορθώνετε. Και δεν σταμάτησε εδώ, αλλά δείχνοντας ότι πρέπει να είναι πολύ ήμεροι σ’ εκείνους που υποσκελίζονται από την αμαρτία, πρόσθεσε και τα εξής: «Με πνεύμα πραότητας». Δεν είπε με πραότητα, αλλά «με πνεύμα πραότητας», για να δείξει (φανερώσει), ότι αυτά είναι αρεστά και στο Άγιο Πνεύμα και ότι το να μπορεί κανείς να διορθώνει τους αμαρτωλούς με επιείκεια, είναι καρπός πνευματικού χαρίσματος…

Συγχωρούμε όσα μας κάνουν οι άλλοι εις βάρος μας. Όσα όμως είναι εις βάρος της πίστεως, τα ελέγχουμε με πολλή αυστηρότητα.

Όταν προσεγγίζουμε έναν άνθρωπο, για να του υποδείξουμε κάποια λάθη του, είναι απαραίτητες τέσσερις προϋποθέσεις: α) Να τον βοηθάμε με αγάπη β) Να ομολογούμε και τη δική μας αμαρτωλότητα με τον σωστό τρόπο γ) Να αναφέρουμε κάποια θετικά του στοιχεία και δ) Να μιλάμε με αδελφικό τρόπο και με διάκριση, όχι επιτακτικά και όχι υπεροπτικά.

Ο έλεγχος αυτός καθ’ εαυτός είναι αφόρητος, όταν δεν συνοδεύεται με παρηγοριά. Όπως ακριβώς συμβαίνει με την εγχείρηση. Αν και είναι σωτήρια, αν δεν υπάρχουν τα ανακουφιστικά (παυσίπονα), επειδή έχει πολλούς πόνους ο άρρωστος, δεν ανέχεται να τεμαχίζεται. Το ίδιο και εδώ.

Πλησίασε αυτόν που αμαρτάνει και πες του κάποιο μικρό εγκώμιο από τα άλλα τα καλά, που οπωσδήποτε έχει. Ανάμιξε το εγκώμιο με τους ελέγχους.

Βλέπεις τον αδερφό σου ότι οδηγείται στον γκρεμό, ότι ζει ζωή ακατάστατη, ότι δεν είναι σε θέση να διακρίνει το ορθό και δεν απλώνεις το χέρι σου να τον βοηθήσεις, δεν τον καλείς πλησίον σου, για να τον μαλώσεις, για να τον νουθετήσεις; Ώστε προτιμάς να μην τον πικράνεις και να μην φανείς δυσάρεστος σ’ αυτόν, από την σωτηρία του; Και τότε ποια συγχώρεση θα έχεις από τον Θεό και ποια απολογία θα δώσεις ενώπιον Του;

Όπως παραγγέλλει ο Χριστός, να μην διαπομπεύεις με τον έλεγχό σου τον άλλον. Πήγαινε μεταξύ σας να τα πείτε. Και πάλι όχι για να τον κατηγορήσεις, ούτε επεμβαίνοντας, αλλά μιλώντας του με πόνο και συμπάθεια για την αμαρτία. Και συγχρόνως, να είσαι και εσύ έτοιμος να παραδώσεις τον εαυτόν σου σε έλεγχο, όταν διαπράττεις κάποιο αμάρτημα.

Διαβάστε Επίσης

Δεν καταργώ τον έλεγχο, ούτε απαγορεύω την διόρθωση, αλλά απαγορεύω να αδιαφορούμε για την δική μας πνευματική ζωή και να ασχολούμαστε με τους άλλους, διαπομπεύοντάς τους.

Τα αμαρτήματα δεν είναι όλα για συμβουλή και παραίνεση. Μερικά είναι για βαθειά και οξύτατη χειρουργική τομή. Ό,τι συμβαίνει με τα τραύματα, το ίδιο συμβαίνει και με τα αμαρτήματα. Άλλα απαιτούν συνεχή νουθεσία και παράκληση, άλλα όμως έχουν ανάγκη αυστηρών ελέγχων. Γι’ αυτό ακριβώς και ο Απόστολος Παύλος έδωσε εντολή να μην συμβουλεύουμε πάντοτε, αλλά και να ελέγχουμε αυστηρά: «Για τον λόγο αυτό Τίτε, να τους ελέγχεις πολύ αυστηρά» (Προς Τίτον 1,13).

Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος

Ταπείνωσις, Υπερηφάνεια, Κενοδοξία, Αλαζονεία, Καύχησις – Χρυσοστομικός Άμβων Β´

Ο ιερός Χρυσόστομος είναι εκείνος, που μας έδειξε «το ύψος της ταπεινοφροσύνης». Ταπεινός ο ίδιος – στην κυριολεξία ταπεινός – έζησε την αρετή αυτή, ακόμη και στην εξορία. Άριστα, λοιπόν, μπορεί να μας οδηγήσει μέσα από τα κείμενά του στην ταπείνωση, διότι ταις τοιαύταις ψυχαίς αρέσκεται ο Δεσπότης.

ΒΡΕΙΤΕ ΤΟ ΕΔΩ


Και μη ξεχνάτε! Εγγραφείτε στο Ενημερωτικό μας Δελτίο για να μαθαίνετε νέα και ενημερώσεις...

ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΔΕΛΤΙΟ
Back to top button