Ψυχωφελή

Οι εικόνες είναι ιερές

Οι Άγιοι από τις εικόνες τους σε κοιτάζουν με βλέμμα ιλαρό

Εικόνες έχουμε κατά πρώτο λόγο στο Ναό. Μπαίνοντας στο Ναό του Θεού αισθάνεσαι πως γίνεσαι μέλος μιας μεγάλης Οικογένειας. Γύρω τριγύρω οι Άγιοι από τις εικόνες τους σε κοιτάζουν με βλέμμα ιλαρό. Κι εσύ ανοίγεις την καρδιά σου και τους μιλάς.

Οι εικόνες μέσα στο Ναό είναι ιερές & πλούτος της Εκκλησίας μας!

Μπαίνοντας στο Ναό του Θεού αισθάνεσαι πως γίνεσαι μέλος μιας μεγάλης Οικογένειας. Γύρω τριγύρω οι Άγιοι από τις εικόνες τους σε κοιτάζουν με βλέμμα ιλαρό. Κι εσύ ανοίγεις την καρδιά σου και τους μιλάς.

Σήμερα οι περισσότεροι Ναοί είναι αγιογραφημένοι και δημιουργούν αυτή τη ζεστή ατμόσφαιρα. Αλλά και πλήθος άλλων εικόνων, φορητών ή μη πλουτίζουν και νοηματίζουν το χώρο του Ναού.

Από τους πρώτους αιώνες του Χριστιανισμού υπήρχαν εικόνες.

Καθώς τα χρόνια περνούσαν και η Εκκλησία σταθεροποιούσε το δόγμα και αποκτούσε τους Αγίους της, τους Ομολογητές, τους Μάρτυρες της πίστεως, άρχισε η εξεικόνισή τους. Για να θυμούνται οι πιστοί και να τιμούν και να εμπνέονται.

Εικόνες έχουμε κατά πρώτο λόγο στο Ναό.

Αυτή είναι η κύρια θέση τους, γιατί είναι λειτουργικός ο ρόλος τους. Η ύπαρξή τους βοηθεί πολύ στην ανάταση της ψυχής μας προς τον Θεό, καθώς το βλέμμα μας ατενίζει τα εικονιζόμενα ιερά πρόσωπα.

Τις εικόνες τις προσκυνούμε και τις ασπαζόμαστε με σεβασμό, κάνοντας το σταυρό μας και λέγοντας μυστικά την προσευχή μας.

Διαβάστε Επίσης

Αποδίδουμε έτσι τιμή στα εικονιζόμενα κάθε φορά ιερά πρόσωπα. Επειδή έζησαν σύμφωνα με το θέλημα του Θεού και πολλοί από αυτούς έδωσαν τη μαρτυρία τους για την αγάπη του Χριστού με μαρτύριο.

Αλλά ζητούμε και τις πρεσβείες τους.

Τις εικόνες τις προσκυνούμε, δεν τις λατρεύουμε. Βέβαια κάποιες από αυτές επιτρέπει ο Θεός και είναι θαυματουργές και συγκεντρώνουν, όπως είναι επόμενο, πιο πολύ την τιμή των πιστών.

Όμως πάντα αποδίδουμε την τιμή και την ευγνωμοσύνη στο εικονιζόμενο πρόσωπο και όχι στο ξύλο. Όχι στο υλικό από το οποίο η εικόνα έχει κατασκευασθεί.

Η τιμή της εικόνας «επί το πρωτότυπον διαβαίνει», δίδαξε ο άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός.

Καθώς μπαίνουμε στο Ναό, βλέπουμε σε προσκυνητάρια εικόνες της Παναγίας μας. Επίσης βλέπουμε του Αγίου, στο όνομα του οποίου τιμάται ο Ναός και των εορταζομένων εκείνη την ημέρα Αγίων. Και βέβαια και του Κυρίου μας, γιατί ο Κύριός μας, το Δεύτερο Πρόσωπο της Αγίας Τριάδος, έγινε άνθρωπος για τη σωτηρία του ανθρώπου. Ως Θεάνθρωπος μπορεί να εικονίζεται. Αυτή η εξεικόνισή Του αποτελεί ομολογία πίστεως στη Θεία Ενανθρώπησή Του.

Είναι «βιβλίο» οι εικόνες.

Αυτό είναι πίστη της Ορθοδοξίας μας και αυτό πρέπει κι εμείς να ξέρουμε και έτσι να αντιμετωπίζουμε όσους έχουν αιρετικές απόψεις. Προσκυνούμε μάλιστα πρώτα την εικόνα του Κυρίου, μετά της Παναγίας μας και μετά των Αγίων.

Επίσης στο Ναό έχουμε και εικόνες και αγιογραφίες που παρουσιάζουν γεγονότα της ζωής του Κυρίου, της Παναγίας μας, των Αγίων. Ατενίζοντάς τες μεταφέρεται η σκέψη μας σε αυτά τα ιερά γεγονότα, τα θυμόμαστε, εμπνεόμαστε απ’ αυτά και η πίστη μας αναβαπτίζεται, αναζωογονείται.

Είναι «βιβλίο» οι εικόνες, όχι μόνο για τους ανθρώπους των λίγων γραμμάτων, όπως ίσχυε ίσως παλαιά, αλλά για κάθε πιστό, για κάθε εκκλησιαζόμενο. Είναι θεολογία.

Με τις εικόνες συνδέεται άμεσα η λατρευτική και η κοινωνική ζωή των πιστών. Είναι τόση η ευλάβεια προς αυτές, ώστε όταν συμβαίνουν δυσάρεστα γεγονότα της εθνικής ζωής και ξεριζώνονται οι πιστοί από την πατρίδα τους, μαζί τους τις παίρνουν, με πολλούς κινδύνους, για να τις διαφυλάξουν και να αντλούν ενίσχυση.

Στην Πατρίδα μας έχουμε πολλές τέτοιες περιπτώσεις εικόνων από τη Μικρά Ασία και τον Πόντο, όπως είναι αυτή της Παναγίας Σουμελά, στο Βέρμιο.

Οι εικόνες αυτές ιδιαίτερα τιμώνται. Είναι κειμήλια.

Η πρώτη Κυριακή της Μ. Τεσσαρακοστής ονομάζεται Κυριακή της Ορθοδοξίας. Την ημέρα αυτή εορτάζουμε τη νίκη της Ορθοδοξίας στους μεγάλους αγώνες που έγιναν κατά την περίοδο της Εικονομαχίας. Η Εικονομαχία κράτησε πάνω από έναν αιώνα και έληξε με την πανηγυρική αναστήλωση των ιερών εικόνων το 843 μ.Χ.

Οι εικόνες είναι ιερές. Και πλούτος της Εκκλησίας μας.

Περιοδικό «Προς τη Νίκη»
Κ.Ι.

Παναγία Αμόλυντος

Παναγία Αμόλυντος

Χειροποίητη Μοναστηριακή εικόνα Παναγία Αμόλυντος σε φυσικό ξύλο εξαιρετικής ποιότητας. Η Εικόνα διαθέτει σμιλευμένα σκαλίσματα στα πλάγια και βερνίκι, που ντύνει περίτεχνα την επιφάνειά της. Η Παναγία στην εικόνα αυτή κρατάει τον Χριστό στα αριστερά της. Ο Χριστός φωλιάζει στην αγκαλιά της μητέρας Του. Η Αμόλυντος στην Ορθόδοξη εικονογραφία ονομάζεται και Παναγία του Πάθους, γιατί ο Χριστός ενατενίζει τους δύο Αγγέλους που εικονίζονται εκατέρωθεν της Παναγίας και κρατούν στα χέρια τους τα σύμβολα του πάθους, δηλαδή τον Σταυρό, τη Λόγχη και το Σπόγγο.

ΒΡΕΙΤΕ ΤΗΝ ΕΔΩ


Και μη ξεχνάτε! Εγγραφείτε στο Ενημερωτικό μας Δελτίο για να μαθαίνετε νέα και ενημερώσεις...

ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΔΕΛΤΙΟ
Back to top button