Τον κλέφτη τον μισούν, όχι μόνο εκείνοι που αδικήθηκαν απ’ αυτόν, αλλά και εκείνοι που δεν αδικήθηκαν, διότι συμπονούν εκείνους, οι οποίοι αδικήθηκαν απ’ αυτόν. Το αδίκημα της κλοπής, δεν ορίζεται στο μέγεθος αυτών που κλέβονται, αλλά στην προαίρεση του κλέφτη.
Το αδίκημα της κλοπής
Τίποτε άλλο δεν κάνει την ψυχή τόσο μιαρή και ακάθαρτη, όσο η πλεονεξία και η κλεψιά. Ο Θεός δεν αποστρέφεται την βρωμιά του σώματος. Αποστρέφεται την ακαθαρσία της ψυχής.
Η αρπαγή είναι φοβερότερη από τον φόνο, διότι σκοτώνει σιγά – σιγά τον φτωχό.
Αν γνωρίζεις αυτούς που αδίκησες, να τα επιστρέψεις μιμούμενος το Ζακχαίο και μάλιστα με το παραπάνω. Αν όμως δεν γνωρίζεις όσους αδίκησες, σου υποδεικνύω και άλλο δρόμο, για να μην αποκλειστείς από την σωτηρία. Μοίρασε όσα με αδικίες απέκτησες, σε όσους έχουν ανάγκη. Έτσι θα μετριάσεις το κακό…
Όταν λαμβάνουμε εντολή από τον Θείο Νόμο να δίνουμε στους άλλους από τα δικά μας και εμείς όχι μόνο δεν δίνουμε, αλλά αρπάζουμε και τα ξένα, ποια ελπίδα σωτηρίας υπάρχει για εμάς;
Το αδίκημα της κλοπής, δεν ορίζεται στο μέγεθος αυτών που κλέβονται, αλλά στην προαίρεση του κλέφτη.
Οι αρκούδες και οι λύκοι όταν χορτάσουν από την τροφή τους, απομακρύνονται απ’ αυτήν. Οι δε άρπαγες δεν έχουν χορτασμό. Διότι τα χέρια τους είναι αγριότερα και απ’ αυτά των αγρίων θηρίων.
Όχι μόνο το να αρπάζεις τα ξένα, αλλά και το να μην δίνεις τα δικά σου, σε όσους έχουν ανάγκη, είναι αρπαγή, πλεονεξία και στέρηση.
Τον κλέφτη τον μισούν, όχι μόνο εκείνοι που αδικήθηκαν απ’ αυτόν, αλλά και εκείνοι που δεν αδικήθηκαν, διότι συμπονούν εκείνους, οι οποίοι αδικήθηκαν απ’ αυτόν. Αντίθετα τον ελεήμονα τον αγαπούν, όχι μόνο εκείνοι που ελεήθηκαν απ’ αυτόν, αλλά και εκείνοι που δεν ελεήθηκαν, διότι θεωρούν ότι η ευεργεσία που έγινε στους ελεηθέντες, είναι σαν να έγινε και σ’ αυτούς τους ίδιους…
Σου έκλεψε κάποιος την περιουσία σου και υπομένεις με γενναιότητα την ζημιά; Θα λάβεις την ίδια αμοιβή με εκείνους που ξόδεψαν τα υπάρχοντά τους στους φτωχούς! Όταν όμως οργίζεσαι εναντίον εκείνων που σε έκλεψαν, επισύρεις εναντίον σου μεγαλύτερα κακά. Διότι ο κλέφτης, ίσως σε έριξε στην φτώχεια, εσύ όμως ζημιώνεις τον εαυτόν σου, με το να βλάπτεις την ψυχή σου, με την οργή σου. Ο κλέφτης σου στέρησε από πράγματα εξωτερικά, τα οποία αργά ή γρήγορα θα τα χάσεις, ενώ εσύ αφαιρείς από τον εαυτόν σου τον αιώνιο πλούτο…
Σου έκλεψε ο τάδε; Ευχαρίστησε και δόξασε το Θεό για την αδικία της κλοπής. Μ’ αυτήν την ευχαριστία καρπώθηκες άπειρους μισθούς, όπως ακριβώς και εκείνος (ο κλέφτης), συγκέντρωσε για τον εαυτόν του απερίγραπτο πυρ!
Σε λύπησε ο διάβολος, με την αφαίρεση των χρημάτων; Κάνε και εσύ να λυπηθεί, με το να ευχαριστήσεις τον Θεό και μην του δώσεις την χαρά, ότι λυπήθηκες. Αν ευχαριστήσεις τον Θεό για την απώλεια των χρημάτων σου, προξένησες καίρια πληγή στον διάβολο.
Είναι καλό το να αρπάζεις, όχι όμως αυτά που χάνονται, αλλά την Βασιλεία των Ουρανών.
Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος
Πάτερ ἡμῶν ὁ ἐν τοῖς οὐρανοῖς· ἁγιασθήτω τὸ ὄνομά σου, ἐλθέτω ἡ βασιλεία σου, γενηθήτω τὸ θέλημά σου, ὡς ἐν οὐρανῷ, καὶ ἐπὶ τῆς γῆς· τὸν ἄρτον ἡμῶν τὸν ἐπιούσιον δὸς ἡμῖν σήμερον καὶ ἄφες ἡμῖν τὰ ὀφειλήματα ἡμῶν, ὡς καὶ ἡμεῖς ἀφίεμεν τοῖς ὀφειλέταις ἡμῶν καὶ μὴ εἰσενέγκῃς ἡμᾶς εἰς πειρασμόν, ἀλλὰ ρῦσαι ἡμᾶς ἀπὸ τοῦ πονηροῦ ὅτι σοῦ ἐστιν ἡ βασιλεία καὶ ἡ δύναμις καὶ ἡ δόξα εἰς τοὺς αἰῶνας· ἀμήν.
Βρείτε εδώ