
Η ταπείνωση και η σκληραγωγία (κακοπάθεια), ελευθερώνουν τον άνθρωπο από κάθε αμαρτία. Πολλά πάθη είναι κρυμμένα μέσα στις ψυχές μας.
Πολλά πάθη είναι κρυμμένα μέσα στις ψυχές μας
Η ψυχή διαιρείται σε 3 μέρη, το λογιστικό (λογισμός), το θυμικό (θυμός) και το επιθυμητικό (επιθυμία). Του λογιστικού αμαρτήματα είναι: απιστία, αίρεση, αφροσύνη, βλασφημία, αχαριστία και οι συγκαταθέσεις των αμαρτημάτων, οι οποίες γίνονται από το παθητικό μέρος. Η ίαση και η θεραπεία αυτών των κακών είναι η αδίστακτη πίστη στο Θεό και τα αληθινά και χωρίς πλάνη Ορθόδοξα δόγματα της ευσέβειας, η αδιάκοπη μελέτη των λόγων του Πνεύματος, η καθαρή και αδιάλειπτη προσευχή, και η ευχαριστία προς το Θεό. Τα αμαρτήματα του θυμικού είναι: η ασπλαχνία, το μίσος, η ασυμπάθεια, η μνησικακία, ο φθόνος, ο φόνος και η συνεχής αυτών και των παρομοίων μελέτη. Η ίαση και η θεραπεία τους είναι η φιλανθρωπία, η αγάπη, η πραότητα, η φιλαδελφία, η συμπάθεια, η ανεξικακία και η καλοσύνη. Του επιθυμητικού τα αμαρτήματα είναι: η γαστριμαργία, η λαιμαργία, η οινοποσία, η πορνεία, η μοιχεία, η ακαθαρσία, η ασέλγεια, η φιλοχρηματία, η κενοδοξία και η επιθυμία χρυσού και πλούτου και σαρκικών ηδονών. Η ίαση και η θεραπεία αυτών είναι η νηστεία, η εγκράτεια, η κακοπάθεια, η ακτημοσύνη, το σκόρπισμα των χρημάτων στους φτωχούς, η επιθυμία των μελλόντων εκείνων αθάνατων αγαθών, ο πόθος της Βασιλείας του Θεού και η επιθυμία της Θείας υιοθεσίας. (Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός)
Η ταπείνωση και η σκληραγωγία (κακοπάθεια), ελευθερώνουν τον άνθρωπο από κάθε αμαρτία. Διότι η ταπείνωση κόβει τα πάθη της ψυχής και η σκληραγωγία τα πάθη του σώματος. (Άγιος Ησύχιος ο Πρεσβύτερος)
Πολλά πάθη είναι κρυμμένα μέσα στις ψυχές μας. Και φανερώνονται τότε, όταν παρουσιάζονται οι αιτίες τους. (Άγιος Ησύχιος ο Πρεσβύτερος)
Τα σωματικά και υλικά πάθη λιγοστεύουν και μαραίνονται με τις σωματικές κακοπάθειες· τα ψυχικά και μη φαινόμενα, εξαφανίζονται με την ταπεινοφροσύνη, την πραότητα και την αγάπη. (Άγιος Θεόδωρος Εδέσσης)
Τίποτα δεν δυναμώνουν τα πάθη μας τόσο, όσο οι υπερήφανοι λογισμοί. Και τίποτα άλλο δεν ξεριζώνει τα πονηρά «χόρτα» της ψυχής μας τόσο, όσο η μακάρια ταπείνωση. Γι’ αυτό εύλογα η ταπείνωση ονομάζεται παθοκτόνος. (Άγιος Θεόδωρος Εδέσσης)
Όταν κυριαρχούμε στην κοιλιά μας, τότε κυριαρχούμε και στα πάθη μας. (Άγιος Ισίδωρος ο Πηλουσιώτης)
Καλλιεργείστε απλά την ταπείνωση και την αγάπη και μόλις αυξηθούν αυτές οι αρετές, η υπερηφάνεια και η κακία θα μείνουν ατροφικές και τα πάθη θα αρχίσουν να ψυχορραγούν. (Άγιος Παΐσιος ο Αγιορείτης)
Ρίζες όλων αυτών των παθών και πρωταίτιες είναι η φιληδονία, η φιλοδοξία και η φιλαργυρία, από τις οποίες γεννιέται κάθε κακό. Δεν αμαρτάνει ποτέ ο άνθρωπος, αν πρωτύτερα δεν υπερισχύσουν και δεν τον κατακυριεύσουν οι δυνατοί γίγαντες πού αναφέρει ο ασκητής Μάρκος, δηλαδή η λήθη, η ραθυμία και η άγνοια. Αυτές τις γεννά η ηδονή, η καλοπέραση και η αγάπη της δόξας των ανθρώπων και του περισπασμού. Πρωταίτια όλων αυτών και κακή μητέρα είναι, η φιλαυτία, δηλαδή η παράλογη αγάπη του σώματος και εμπαθής προσκόλληση σ΄ αυτό. (Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός)
Πάθη και Αρετές
Το βιβλίο «Πάθη και Αρετές» αποτελεί τον πέμπτο τόμο της σειράς «Αγίου Παϊσίου Αγιορείτου Λόγοι». Στον παρόντα πέμπτο τόμο συμπεριλαμβάνονται λόγοι του Γέροντα σχετικά με τα πάθη και τις αρετές.
ΒΡΕΙΤΕ ΤΟ ΕΔΩ